fredag den 28. maj 2010

Sansedag med ridetur og barfodspark

Jeg havde en virkelig god dag igår. En dag, som virkelig stod i sansernes tegn. Jeg startede med at tage pigerne til morgen. De var nemme at få i tøjet, givet morgenmad og få afsted ud af døren. Da jeg kom hjem igen spiste jeg morgenmad og havde egentlig ikke lyst til at kravle i seng igen, selvom Louisen var kommet allerede kl. 5.15. Jeg ordnede noget med mine feriepenge og nogle andre ting i forbindelse med arbejde og vidste egentlig ikke, hvad jeg skulle tage mig til efter det - indtil det slog mig, at jeg jo da kunne ride en tur. Det var jo perfekt vejr og jeg havde masser af tid, til både at ride og nå at slappe af, inden jeg skulle mødes med kollegerne kl. 14. Så mig ud og strigle Pacian og sadle op med min gamle galopsadel. Det er nærmest bare en ponypude, mægtig rar at sidde i, men absolut ingen støtte i forhold til westernsadlen, som jo nærmest er en sofa at sidde i. Den er bare tung, vejer omkring 10 kg, hvis ikke mere. Jeg har fået lidt problemer med at tumle den efter jeg er blevet syg, selvom meget af opsadlingen er teknink, for at få tingene til at ligge rigtigt på hesten. Men altså, det blev den gode gamle, lette galopsadel jeg kom afsted i igår. Pacian var frisk og vågen. Det var jo først på dagen og han havde ikke været ude at bruge noget krudt på folden endnu. Han opførte sig pænt. Skridtede raskt afsted mod skoven og var lidt oppe på dupperne, da vi skulle over bækken. Der har jo været en dræberfisk, som sprang i vandet for meget længe siden og den kunne ske at komme igen og æde ham. Han har en meget god fantasi, den lille hest. Da vi kom ind i skoven var der den skøneste fuglesang med den mest skønne klang. Jeg havde helt glemt hvor smukt fuglesang lyder i skoven. Desuden var der et væld af dufte og farver. Det var helt fantastisk. Jeg vovede at sætte Pacian i trav og han travede pænt og stille hen af skovstien. Pacian og jeg har redet skoven tynd efterhånden og vi har nogle bestemte steder, hvor vi traver, galoperer og steder hvor vi går rigtig stærkt. Derfor turde jeg sætte ham i trav og senere galop igår, fordi jeg vidste han ikke ville lave numre med mig i skoven. Vi havde en fantastisk tur - Pacian gik lige præcis som jeg ville have ham til og vi hyggede os begge to gevaldigt. Hjemad skridtede han godt til for løse tøjler og da vi kom hjem fik ham lov til at græsse 20 minutter på den gode fold. Det var noget han kunne lide. Frisk grønt saftigt græs er hans livret og igår var det vel fortjent.




Efter rideturen var det ind og putte. Jeg nåede desværre kun at få omkring 1½ time usammenhængende søvn, for min tlf blev ved med at ringe og forstyrre mig med vigtige ting, så som at mine kemopiller udløb fredag og jeg først ville få nye mandag og ting som det. Men bare det at ligge i sengen og få slappet af gav også noget strøm på batteriet.





kl.13.15 stod jeg op og snuppede et lynbad og drønede af ind på arbejde. Vi havde afdelingstur igår eftermiddags. Turen gik til Klovtoft Barfodspark. En park i sansernes tegn. Her skulle vi gå med bare fødder på forskelligt underlag. Noget grænseoverskridende for nogen og bestemt sanseligt og virkelig noget som tvinger én til at være i nuet og mærke sine fødder. Der var ganske almindeligt græs, diverse blomster, jord, mudderbade, stræstubbe og stammer af forskellige størrelser og stabilitet. Sten, skærver, perlegrus, alm grus, store og små sten og muslinger mm. Der var kul, koste og kogler, både hele og findelte. Det var bestemt ikke alt der var lige behageligt, men bagefter havde fødderne det fantastisk. Godt og grundig masseret igennem af alskens ting og sager. :-) Absolut en oplevelse der bestemt kan anbefales.

Efter besøget i barfodsparken kørte vi til Kalvø Badehotel, hvor vi fik en lækker 3 retters menu. Nye asparges med fjordrejer og hollanddaisesauce, lammecouvette med kartoffellasagne, sauteret spidskål og en lækker sauce og til dessert, rabarbertærte med syltede rababer og rababersorbet uhm det var slet ikke så ringe endda. Betjeningen var lidt sløv, men vi hyggede os. Efter endt middag splittede vi op og jeg kørte hjem. Begge unger sov sødt :-) Dejligt!

Idag har jeg så været noget træt. Selvfølgelig har jeg det oven på sådan en begivenhedsrig dag jeg havde igår. Pædagogerne fra Louises børnehave var på besøg idag, for at lære os noget bedre at kende og for at se hvordan Louisen bor. Det er helt ekstra ordinært de gør det og kun fordi jeg er så syg som jeg er. Det er for at kunne støtte så godt op om Louisen som muligt i mit forløb. Ligenu har jeg det godt og familien trives, men der vil komme tider hvor det ikke går så godt og der er det rigtig godt at børnehaven kan gå ind og støtte godt op omkring Louise. Vi er rigtig glade for og værdsætter deres indsats meget. Det giver en rigtig god tryghed og det er rart.

Efter pædagogerne var kørt kom maskinstationen og klippede hæk med den store hækklipper på sommerfolden. Nu skal vi bare have fjernet alle grenene, hegnet og kørt et slet hø derovre, så kan hestene komme derover og gå. Det glæder de og vi os til. Da vi havde kigget længe nok på det gik jeg over og snuppede en morfar. og ved 13 tiden kørte jeg ud på sygehuset og fik taget min blodprøve til på mandag. Derefter handlede jeg og fik endelig købt min rullemadras og stræklagner.

Pigerne og hele dagplejen var ude på Sandersvig Camping idag, så der var kaffe og kage derude kl 14.30 idag. Rigtig hyggeligt! Efter det kørte vi hjem og Lars pjattede i sengen med pigerne, mens jeg lavede mad. Mormor og Bedstefar kom til aftensmad, mens de ryddede op efter aftensmaden lagde jeg mig og hvilede lidt. Skønt! Resten af aftenen er gået med at skrive på min blog og småsysle med nogle ting.

Imorgen skal Julie op til Nina og Louise og jeg skal på dyrskue i Aabenraa. Lene kunne ikke komme med desværre, men regner med at skulle mødes med Janni, min anden søde kollega og hendes piger dernede. Det bliver rigtig spændende. Louisen elsker jo dyr og det gør hendes mor også.

Nu er det endnu engang blevet sengetid og vi har en lang og begivenhedsrig dag foran os imorgen, så det er ikke et sekund for tidligt at kravle i kassen.

Hold jer muntre og god weekend til jer alle!

Varme knus Anita

Ingen kommentarer:

Send en kommentar