fredag den 4. juni 2010

Svar på nakkeundersøgelse.

Så er vi lige kommet hjem efter samtale med læge omkring min nakke. Det var ikke sjovt! Jeg blev lige mindet om hvor syg jeg er. Jeg er meget syg! Det er deprimerende. Heldigvis at kræften ikke sidder i de vitale organer som lever, nyrer, lunger mm. Så har jeg da en chance for at leve rimeligt længe med det jeg har.

Min nakke ser ikke for godt ud. Den svulst jeg har i nakken er startet i knoglen og vokset ud af. Den har stortset tømt den øverste nakkehvirvel for bærende materiale. Lægen beskrev knoglen som en lettere fladmast kransekage og sagde at en forkert bevægelse eller stød kunne få den til at styrte helt sammen og evt. klemme rygmarven af. Så vil jeg måske miste min førlighed.
Han var optimistisk over jeg trods alt ikke har smerter, men noget skeptisk til at starte med over jeg går så meget uden kraven som jeg gør. Efterhånden som samtalen skred frem, blev han dog mere rolig og det endte med, at han sagde det var ok jeg tog kraven af i det omfang, at der ikke var smerter og gener. Problemet ved kraven er jo, at muskulaturen i nakken forsvinder og øger risikoen for skred i hvirvlerne når jeg så ikke har den på. Så jo mere jeg kan gå uden og opretholde muskulaturen, des bedre. Jeg skal selvfølgelig passe på. Det er jo ikke for sjov de anbefaler kraven.

Planen er nu den, at vi ser tiden an. Først og fremmest er jeg i kemobehandling og hvis den virker vil det være dumt at stoppe den for at operere. Indtil videre ser vi tiden an til næste kontrolscanning for kemoen. Måske kan jeg nå at danne så meget bindevæv og måske knoglemasse, at en operation vil være overflødig i den forstand at bivirkningerne ved den overskygger gavnen af den. Problemet er nemlig at jeg ikke vil kunne dreje hovedet til nogen af siderne efter evt. operation og det er en bivirkning jeg vil være MEGET ked af.

Et ikke særlig optimistisk indlæg, men det er realiteterne. Jeg er meget syg og har måske lidt tendens til at glemme, hvor galt det står til, fordi jeg er så godt smertedækket som jeg er og det ikke føles så slemt. Det er slemt!

Mange knus Anita

4 kommentarer:

  1. Kæreste Anita, Lars og småpigerne, åh man kunne altså godt ha ønsket sig ret mange ting anderledes :(
    MEN hvor er det så godt, Anita, at du altid har opbygget kondition og kropsbevidsthed. At du er trænet rytter i forvejen må hjælpe til, fordi du har trænet balance og stabilitet hver gang du har siddet i sadlen. Noget mere end gennemsnittet for vi andre mere 'sofasøgende' typer :)
    Udenfor hos os skinner solen ligenu; vi ønsker det samme hos jer + jordbær, hvile og fornøjelser - og så glæder vi os til at se jer i næste uge. Kærligste knus Anders og Birgit

    SvarSlet
  2. Kære Anita.
    På trods af den besked du af og til må modtage, så hold humøret og troen på dig selv oppe.
    Livet giver os somme tider nogle triste meddelelser, men man kan leve med rigtigt meget - - også alt det, man før hen troede ikke var muligt.
    Det er godt som dine Anders og Birgit skriver, at du har kropsstyrke p.g.a. din ridning. Du kan også bevæge dig mere forsigtigt ved at gå. Motion er jo altid godt og selv om jeg ikke har meget forstand på det, så tror jeg at kroppes raske dele får støtte fra motionen til at holde os godt kørende. Når jeg skriver det, så er det fordi jeg selv lige har fundet en fiduser på nettet.
    Jeg er begyndt at google mig ind på motion-online.dk - (selv gamle koner skal jo rører sig. Der kan man finde sit lokalområde og plotte sine egne (løbe)gåruter ind. Det er en lille rød mand, som man trækker rundt på vejene og der hvor man slutter, bliver rutens længde markeret ude i siden af skærmen. Du skal ikke løbe. Det bliver for hårdt for nakken, men man du kan hygge dig ved at udmåle ruter i dit nærområder og måle dine egne præstationer og have det godt med dig selv bag efter. Hvis du lar lyst til det.
    Jeg laver så et skema og sætte mærke på hvor meget og hvornår jeg tar´en tur. Nå - det er så noget jeg så selv lige er begejstret for p.t. så det måtte jeg lige fortælle.
    Knus Bente

    SvarSlet
  3. Lov mig min ven - at du holde dem i ørerne de læger ! - historien følger når vi mødes igen !

    SvarSlet
  4. Hej Anita,
    Ja der er næsten ikke andet for, end at tage en ting ad gangen, at være realistisk og fornuftig.
    Håber og ønsker det allerbedste for dig!

    Knus Winnie

    SvarSlet