tirsdag den 22. juni 2010

Blodpropper, dræn og nyt hår

Så fik jeg min 5. kemokur uden de store problemer. De havde jo selvfølgelig ikke bestilt min kur da jeg kom, fordi jeg har været indlagt, Men da de så, hvor fint jeg havde det bestilte de den med det samme. Den kom efter 2 timer. Dem brugte vi fornuftigt på at få lagt et drop, få det stof jeg skal have for at genopbygge mine knogler og sidst men ikke mindst få lavet en ultralydscanning for mistanke om blodprop i højre ben. Den var god nok! Jeg har to blodpropper øverst i højre lår lige under lysken. :-(

Jeg har i nogen dage døjet med et meget hævet højreben og troede det var vand i benet, som følge af at min kræftsvulst i maven måske trykkede på noget. Jeg fik derfor noget vanddrivende, men det havde slet ingen effekt. Jeg havde jo ikke noget overskydende vand i kroppen, eftersom det var blod der var ophopet i benet. Igår til lægesamtalen, før jeg skulle have min kur, nævnte jeg det for lægen og sygeplejersken. De blev lidt bekymrede og bestilte en ultralydscanning til mig, som jeg heldigvis kom til ret hurtigt. Det var noget af en mundfuld at sluge, at jeg nu også skal døje med blodpropper, men de siger at det er meget almindeligt, at kræftpatienter får blodpropper i arme og ben, men at det ikke er de farlige blodpropper jeg får. Dog kan de vandre og sætte sig i lungerne, men behandlingen er den samme som for propper i benet. Hvis jeg fik symptomer på at have fået en blodprop i lungen skulle jeg selvfølgelig bare ringe og hvis det var helt galt skulle jeg ringe 112. Lad os håbe det ikke går så galt. Allerede i dag har mit ben det meget bedre. Tror det er fordi lægen har opløst propperne en smule da hun moslede rundt med ultralydsscanneren på mit lår og spurgte om det gjorde ondt. Ja det gjorde det! Behandlingen lyder på daglige indsprøjtninger i låret det næste halve år. Suk!





Julie var inde og få lagt dræn i begge ører idag. Det foregik ganske udramatisk. Vi kom i god tid og blev henvist til venteværelset. Lidt efter kom narkoseslægen og snakkede forløbet igennem med os og 5 minutter efter det, blev vi kaldt ind. Julie blev lagt på briksen og fik en maske på og efter ca. 20 sekunder sov hun. Vi gik tilbage til venteværelset og efter 10 minutter blev vi kaldt ind, at nu var Julie klar til at vågne. Hun sov dybt da vi kom ind til hende, men efter 5 minutter begyndte hun at vågne og var meget ked af det. Vi havde desværre ikke hendes elskede dyne med. Den fungerer jo nærmest som hendes sut, eftersom hun ikke bruger sut, men det gik. Da vi kom hjem, fik hun en stor portion yoghurt med havregryn og en noget saftevand. Herefter kom hun ud og sove i klapvognen. Det var tiltrængt. hun sov 3½ time og det gjorde jeg også - det var også tiltrængt. Da hun vågnede var hun frisk og klar og vi hentede Louisen i dagpleje og kørte i føtex, for at købe en større madkasse til Louise, med prinsesser på.





Da vi kom hjem var Lars i fuld sving med at klippe hæk. Det skulle begge piger jo selvfølgelig være med til. Julie blev placeret bag på traktoren og Louisen trissede lidt rundt på må og få, var med på traktoren og i traileren mm. De hyggede sig rigtigt. Efter en halv time havde Louisen fået nok og kom ind. Hun ville gerne se Snehvide, så det fik hun lov til. Snehvide og Pinocchio er bare et hit lige i øjeblikket. Dem har hun fået af Olde i fødselsdagsgave.






Jeg har fået nyt hår - jeg er blevet langhåret! Jeg har desværre ikke noget billede af det og Lars er ikke hjemme i aften - han er ude at spille hockey. Mit hår er rigtig pænt, synes jeg selv. Mørkebrunt med lyse striber. Står rigtig godt til mine øjne. Julie var noget skeptisk da hun så mig - hun skulle ikke over til mig førend jeg tog håret af, så var der ingenting i vejen med mig :-) Idag var der ikke noget. Louise kiggede lige en ekstra gang og spurgte lidt til det og så var det accepteret. Jeg skal nok lige få taget et par billeder af mit nye hår imorgen.

Nu vil jeg flade ud i sofaen en halv times tid inden jeg skal i seng.

Hold jer muntrer - og husk at nyd det dejlige vejr!

Varme midsommerhilsner fra Anita

Ingen kommentarer:

Send en kommentar