søndag den 4. juli 2010

Ritalin, bivirkninger af kemo og svineheld

Jeg har rigtig god effekt af min nye medicin, Ritalin (amfetamin). Nu hvor jeg er trappet helt ud af prednisolonen, ville jeg være rigtig rigtig træt uden ritalinen, men den giver mig lige et pift så jeg får en masse energi, glæde og overskud. Det er dejligt igen at have overskud til bare at stå op, lave småprojekter, være sammen med ungerne og være sammen med andre mennesker. Det er skønt, så er livet sgu værd at leve igen. Ikke at det ikke har været det på noget tidspunkt, men nu er der overskud til at der også kommer indhold i tilværelsen, i stedet for at jeg bare ligger i min seng hele dagen, fordi jeg ikke orker andet.

Og indhold er der nok af nu. Louisen startede i børnehaven i torsdags. Hun kunne ikke spise noget morgenmad, fordi hun glædede sig så meget til at komme afsted. Kl. 7.30 kørte vi i børnehave. Louisen fandt straks nogle legesager, hun ville lege med og så kunne vi egentlig godt bare gå og det gjorde vi så. Hun havde ikke engang tid til at sige farvel. Da Lars hentede hende ved 16 tiden, havde hun haft en rigtig god dag og havde spist næsten hele sin madpakke. 4 halve stk rugbrød, et stykke agurk, nogle peberstrimler og et æble. Børnehaven er en succes og Louisen er mere end klar til at starte der.

Jeg har været på healerkursus torsdag og fredag. Det var rigtig spændende, men og svært denne gang synes jeg. Der var meget teori og meget af teorien er noget abstrakt og det er med at holde tungen lige i munden for ikke at blive hægtet af. Denne gang handlede det om følelser, hvad en følelse er for noget, hvordan den opstår, hvad de kan bruges til og hvordan de kan være skadelige for én, hvis man ikke passer på. Det var mægtig spændende og meget lærerigt denne gang.

Kemoens bivirkninger er forskellige fra gang til gang. Denne gang er den særligt hård ved mine hæle. De revner og det gør mega nas. Det dunker og trykker. ikke spor rart. Det er så slemt at jeg skal have hjemmesygeplejersken ud og lave sårpleje for at det kan hele op og der ikke går betændelse i det. Det er nu ikke så ringe med sådan en daglig omgang fodnusseri :-)

En anden bivirkning er, at hele mit føleapparat eller hvad man nu skal kalde det, er mere eller mindre fucked up. Jeg har det som om, jeg er et stort blåt mærke. Når jeg trykker mig et sted føles det som om jeg trykke på et blåt mærke. Når jeg vender mig i senge gør det ondt, der hvor jeg ruller hen. Jeg er ikke blå, bare mega følsom. Men jeg klager ikke, det kunne have været meget værre. Sygeplerske Gitte, som passer mig til kemo, var meget forundret sidste gang, over at jeg ikke havde tabt mine negle endnu og at mine hænder i det hele taget er så pæne. Èn af de slemme bivirkninger ved kemoen er nemlig, at neglene falder af og hænder og fødder flosser, revner og skalder af. Jeg ved ikke, hvornår jeg har haft så pæne hænder sidst, som jeg har nu.

Jeg var rigtig heldig igår. Fortryder jeg ikke spillede lotto... Først da jeg skulle have noget solcreme, havde de udsolgt på apoteket af den type jeg skulle have. De havde kun en tester tilbage (en helt ny tester). Den fik jeg så til 50 kr. En ny solcreme koster 140 kr :-) Dejligt! Så skulle vi kigge på sandaler til Julie. Bare kigge, for jeg vil ikke give 400 kr. for et par sko til Julie. Tænk, så havde de halv pris på alle børnesandaler igår. Så Julie fik sig et par rigtig fine sandaler til 200 kr. fantastisk! Da vi så var i Rema senere på dagen for at handle, havde de en stor skidestak af altmulig skrammel ting og fine sager, der var sat ned. Aller øverst i bunken lå en bog af Stephen King; Begærets Butik til en flad 20´er. Så skønt! Tænk hvad jeg kunne have fået hvis jeg havde spillet lotto. Øv at jeg ikke gjorde det. Men pyt!

Idag har vi også været heldige. Netto har en stor vandrutchebane til salg fra idag og de fik kun 2 pr. butik så det var bare om at være der. Lars og Louise var ved netto 10 min i ti og var og heldige at få nr. 2 af rutchebanerne. Så nu er der ikke grænser for det vilde vandplaskeri. Det bliver sjovt at se, hvor stor den egentlig er og om Louisen tør rutche på den. Den ligger stadig i bilen for den er tung som bare f... så Lars må have naboen op for at hjælpe med at få den løftet ud af bilen.

Hold jer muntrer og nyd det dejlige sommervejr - det gør jeg!

Kølige (på den gode måde) sommerknus fra Anita

1 kommentar:

  1. hej søde

    dejligt i nyder sommervejret, ville ønske vi også havde fået købt den rutsjebane i netto de er super cool.
    bevar humøret

    knus fra sjælland

    SvarSlet