tirsdag den 17. august 2010

Lægesamtale mm

Hold kæft hvor gør det ondt at blive mindet om, hvor syg jeg er. Jeg er virkelig meget meget syg. Den læge jeg talte med i dag var virkelig god til at sætte tingene på en spids og tage håbet fra mig. Hold kæft en idiot tænker jeg, den kunne han godt have serveret lidt mere blidt. Det var den samme læge, som i sin tid sad med hænderne i skødet og nærmest undskyldte, at de ikke kunne gøre noget. Men mine resultater ser pisse gode ud. Man bliver delt ind i 3 kategorier. Status quo - sygdommen står stille. En kategori, hvor sygdommen er 30% forbedret eller en kategori, hvor sygdommen er 20% forværret. Jeg ligger i den bedste kategori og min sygdom er mere end 30% forbedret i forhold til status quo. Det er meget bedre end forventet og bedre end gennemsnittet. Problemet er, at min sygdom ikke kan helbredes. Den vil altid være i min krop og den er aggressiv. Heldigvis kan kræften stå stille, når jeg er færdig med kemo - ingen ved hvor længe og heldigvis har de mere skyts, de kan bombardere den med, når den går i gang igen. Dog er det bedste skyts brugt op og de må bruge det næst bedste.

Jeg græd idag, da jeg fik serveret mine odds. Havde virkelig lyst til at hyle og hulke som et lille barn, men jeg beherskede mig. Jeg var bange for ikke at kunne stoppe igen. Det er så uretfærdigt og forfærdeligt. Hvorfor skal jeg være syg og hvorfor skal jeg være syg af kræft, når nu jeg har så meget at leve for og aldrig har slået nogen ihjel eller gjort noget andet grumt. Mange andre lever med fæle ting på samvittigheden i mange mange år og jeg, det fromme lam, skal dø tidligt pga. en dum og ondskabsfuld sygdom. Jeg er ikke bitter og vred, bare ked af det. Bitterhed og vrede kan ikke bruges til noget andet end at styrke sygdommen. Jeg er på flere måder taknemmelig. Jeg har fået et helt nyt liv. Godt nok er jeg træt ad h... til og har det rigtig skidt til tider, men jeg har fået en helt ny holdning til livet, som er meget mere positiv. Det er fedt! Jeg har fundet ud af, hvor mange venner jeg i sandhed har og det er mange - rigtig mange! Tak fordi I er der. Lytter, kommenterer og ikke løber skrigende bort når jeg kommer. Tror det kan tælles på én hånd, hvor mange mennesker der er forsvundet ud af mit liv pga sygdommen og det synes jeg er rigtig flot, taget i betragtning af hvor svær situationen er. Min blog har nok en stor del af skylden. I behøver ikke at spørge, hvordan det går, hver gang vi ses eller snakkes og det er dejligt og en stor fordel for begge parter.

Selvom jeg blev slået ud idag giver jeg ikke op. Jeg kæmper videre for hver dag der går. Tro roligt på det. Jeg skal leve mange år endnu. Nok bliver det mange seje år, men det bliver også mange gode år. Jeg har så meget at leve for og så mange at leve for - især mine små piger og min dejlige mand. Jeg har så ufatteligt meget at miste - det giver jeg ikke slip på uden kamp. Jeg har hvæst mine klør og får jævnligt mine tænder efterset, så kræften kan bare komme an. Den har det rigtig skidt lige nu, som bla. min far siger.

Jeg har det rigtig skidt her til aften. Da vi kørte hjem, måtte jeg ind på et offentligt toilet og tisse og jeg havde så meget kvalme at jeg troede jeg skulle kaste op, men der kom ikke noget. Jeg huggede en madame-pose jeg kunne brække mig i hvis det blev nødvendigt. Da vi kom hjem strøj jeg direkte på hovedet i seng og har kun været oppe og tisse mm et par gange. kl. 20.30 kriblede det så meget i fingrene, for at komme til at skrive, at jeg tog min bærbare med ind i seng og skrev.

Så kære venner god læselyst (ja nu er I så færdige med at læse :-) flot, Anita) og husk at hold jer muntrer, det kommer man længst med.

Kærligst Anita

5 kommentarer:

  1. Kære Anita
    Hvor er det bare flot at du både kan sætte ord på alt det svære og så samtidig have mod og kræfter til din flotte kamp videre. Tro på fremtiden! Vi tror også på din fremtid og beder om at du og din familie får alle de kræfter I har brug for.
    Kærligst Anni

    SvarSlet
  2. Kære Anita,

    Ja vi er alle godt klar over, at det ER meget alvorligt.
    Men læg mærke til, hvad du selv skriver: "Det er meget bedre end forventet" og "kræften kan stå stille"
    Så det ER muligt, Anita! - og det eneste vi kan gøre, er at støtte dig i troen og håbet.

    Man kan næsten ikke undgå, at få en ordentlig nedtur rent psykisk - Det er osse en totalt uretfærdig situation.
    Lad dig tude ud, men kom ovenpå igen og fokusér på de positive ting :)

    Kæmpe knus Winnie

    SvarSlet
  3. Kære, kære Anita.-
    Jeg beundrer dig og din styrke. Jeg forstår at du må græde, - jeg græder med dig og det gør alle de andre sikkert også, men vi kan jo også tydeligt se på det, du skriver, at du vælger kampen frem for at lægge dig ned og hulke. Vi glæder os gevaldigt over at du er så stærk, at du hellere vil kæmpe. Tro på det bedste og kæmp videre Anita. Skal vi gøre noget for dig eller jer, så gør vi det. Vi er alle med dig og synes også at lægerne er nogle idioter. (Selv om de i bund og grund er ulykkelige, fordi de ikke ved mere end de ved) Du har i hvert fald ret til at mene, hvad du vil- og vi holder med dig til hver en tid.
    Jeg vil bare sige, at det er ubeskriveligt godt for dig og din krop at du vælger din egen strategi. Kun du ved, hvordan du skal klare din situation. Jeg er overbevist om at dit valg er godt for dig og din krop og hvis du alligevel bryder sammen og græder voldsomt, så er det fordi du trænger til det. Men det kommer du over igen.
    Fortsæt med at gøre ting, der glæder dig, fortsæt med at tro det bedste. Vi bakker dig op fra aller hjørner og kanter i landet.
    Godt at du fokuserer på at din sygdom er mere end 30% forbedret i forhold til status quo. Det er da et positivt udgangspunt at komme videre på. Du er dygtig til at holde fokus på det gode og jeg tror, at det gode fokus er med til at holde kræften i skak, fordi alt det raske i din krop elsker dit gode fokus og bruger det til at hjælpe med.
    Ja, Anita, du har helt ret. Man kan undre sig over at de mest modbydelige forbrydere og terrorister kan henslæbe sig gennem tilværelse med ondskabsfuldheder over for andre mennesker, der overgår selv de vildeste fantasier. Men de bærer på hadet fra mange mennesker. Du bærer på kærlighed og hengivenhed fra din omverden og det har du altid gjort og du giver kærlighed. Det kan man se på dine dejlige piger og på din Lars. (Ham der bandt skilte på fluerne Anita og lod dem flyve rundt i stuen med et fint blafrende "Hej far") - Fantastisk kreativt!
    Hils ham.
    Nu er jeg nødt til at hoppe i kanen.
    God nat - kærlig hilsen Bente

    SvarSlet
  4. hej Anita- jeg har været på medicinsk afdeling i haderslev som elev- du kender mig ikke , har kun lige kort snakket med dig ved en af dine indlæggelser. Du er bare en sej og stærk pige og meget positiv.Dette er en stor hjælp for dit imunforsvar , når du får kemo. Bliv ved med at være stærk og kæmpe imod.
    Jeg har tænkt meget på om du ikke kunne få hjælp fra Dr Vogel i frankfurt. Du kender sikkert internet siden -.Red Mette - hun var jo opgivet fra det danske system og hendes familie oprettede en indsamling og hun kørte til frankfurt og blev hjulpet der.Du kan stadigvæk gå ind på hendes side.
    mange hilsner fra
    ute

    SvarSlet
  5. Anita, min pige.
    Om du så bare havde stortudet imens ham den "hændervridende læge" så på - så kunne han se hvor hårdt hans ord ramte dig....

    Men det er altid bedre at høre sandheden i stedet for at det er pakket så grundigt ind at der ikke var nogen der forstod hvad han sagde.
    Men det er altid en ballancegang. Du virker jo stærk - også på ham - selv om du inderst inde er en følsom og dejlig pige.

    Nå men det er jo også en skrap læsning endnu engang. Jeg kunne heller ikke lade være med at la' tårerne løbe. Det rører også mig rigtig dybt.

    Jeg er een af dem der kender dig allermest, og ved, at du er en vildt kæmpende viking - skjold-mø - tror jeg nok de kæmpende kvinder blev kaldt på den tid.

    Bliv ved med at tro på at kampen vil lykkes. Husk vi kæmper sammen og skal holde din sygdom i skak, selv om den har sat sig på tværs i hele dit liv og virke.

    Knus og sværdslag
    Far

    SvarSlet