søndag den 17. oktober 2010

Tankemylder og søvnløse nætter - døden sætter sine spor!

Livet er til tider ikke nemt, men afslutningen på det er bestemt ikke en dans på roser. Det er så svært. Der er så meget at tage stilling til, så meget, som skal tilrettelægges og så meget som skal nåes ikke mindst.

Det er i høj grad gået op for mig, hvad vej det bærer og det jeg frygter mest er, at det pludselig går hurtigt og jeg ikke selv kan følge med. Jeg er bange for at kræften er begyndt at vokse igen. Mine bryster har ændret sig markant og ser ud og føles som de gjorde da jeg startede på kemo i sin tid. Desuden er min mave vokset voldsomt den sidste månedstid. Det kan selvfølgelig tilskrives prednisolonen, men det forklarer ikke knuderne i mine bryster. Jeg skal scannes på onsdag og får svar i uge 43. Jeg er ved at gå til af skræk. Jeg prøver at skubbe det fra mig, men det er svært, for det fylder og tynger utroligt meget. Det ligger konstant i baghovedet på mig og arbejder. Hvordan bliver det at dø, får jeg lov til at dø hjemme med mine nære omkring mig. Hvad med pigerne - skal de være der når det sker - de skal ihvertfald se mig bagefter. Hvem kommer til begravelsen. Hvad skal der synges. Hvad sker der på den anden side. Kommer jeg til at gå rundt mellem jer, være åndeligt tilstede - jeg kan se jer men ikke omvendt. Vil mine piger kunne huske mig. Hvor stor når min mave at blive. Hvornår er det tid til at snakke med præsten og hvad vil hun kunne hjælpe mig med. Jeg kunne blive ved. Tankerne rumler rundt i baghovedet og når jeg kommer i seng vælter de op til overfladen og jeg kan ikke sove. Så ligger jeg og roder rundt, prøver at tømme hovedet, men bekymringerne presser sig hele tiden på.

Louisen er rigtig godt igang med sin sorgproces og hun følger bogen, så der er ikke "noget at være bekymret for". Da jeg var på Dallund, tog det Lars en tre dage at overbevise hende om, at jeg var på ferie og at jeg havde det ok. Da jeg kom hjem skulle vi lige finde den gamle rutine igen. Jeg valgte at snakke med Louisen om, at jeg er meget syg og skal dø af min sygdom allerede samme dag, som jeg kom hjem. Det sammenholdt med, at Oldefar var død i løbet af ugen og Lars og Louise havde været til begravelse, har påvirket hende meget. Først var hun afvisende overfor mig og det var far, som skulle gøre det hele, vi skulle kun læse de gode gamle velkendte bøger og jeg kunne kun til nøds bruges. Nu er det vendt og hun kærtegner mig, kysser mig, siger jeg er hendes bedste ven, foretrækker mig i de fleste tilfælde og taler tillidsfuldt med mig. Det er super dejligt og jeg står på pinde for hende - ikke overdrevet, men jeg er der for hende når der er brug for mig. Desuden snakker hun meget om døden, sygdom og om, hvad der sker når vi dør. Hun var meget fascineret af den skattekiste Oldefar blev begravet i og de mange blomster han fik. Han er en drengeengel nu, som går oppe på skyerne og kigger ned på os. Åh hvor jeg dog elsker det lille menneske. Gid jeg kunne være der altid for hende!

Nu har vi ferie. Pigerne skal på ferie hos Mormor og Farfar og Nina mandag til onsdag og derefter skal vi bare hygge os sammen. Vi skal i legoland, Lalandia, Monky tonky land og ellers bare hygge os sammen i uge 43. Dejligt!

Nu har jeg fået afløb for nogle af mine tanker, fået grædt en del (det var ikke let at skrive dette indlæg) og er temmelig træt, så nu håber jeg at kunne sove. Jeg vil i hvert fald prøve.

Hold jer muntre!

Knus Anita

5 kommentarer:

  1. Kære Anita,

    Det lyder som noget rigtig lort! (undskyld mit sprog, men jeg er simpelthen så rasende på den uretfærdige og nådesløse sygdom!!!)

    Jeg krydser stadig fingre for, at det kun er en masse vand, der bare hober sig op i dig - men jeg ved godt, at det er rimelig usandsynligt...:(

    Til scanningen kan en læge - hvis han vil - rent faktisk godt se resultatet med det samme... om det er kræften der er vokset eller ej.

    Og til samtalen i uge 43 og hvis det er kræften, der er vokset så voldsomt, så vil jeg tro, at de måske for første gang kan/vil komme med et bud om, hvor lang tid du har tilbage.

    K*ft det er hårde ord - og hold fast, du må have det hårdt....
    Jeg kan godt forstå, at der løber millioner af tanker igennem dit hovede.

    Jeg kan kun se en eneste fordel ved dette forløb, og det er at du/I når at forberede jer lidt på døden, - at sige I elsker hinanden osv. - i forhold til et trafikoffer, der pludselig bliver revet væk uden et sidste farvel.
    Men nej, det er bestemt ikke nemmere - tværtimod!
    Men jeg håber, det vil give (især dine børn) en bedre forståelse/forarbejdning efterfølgende.

    Jeg håber inderligt, at du har masser af tid endnu - så din dagbog her ikke kommer til at hedde "Min kamp mod tiden"

    Håber og bér til det bedste med scanningen!


    Kæmpe knus
    Winnie

    SvarSlet
  2. Kære Anita.
    Du er en intelligent ung kvinde. Du er velbegavet og velformulerende i din blog her. Det er utroligt, at du kan mestre dine formuleringer, så vi alle forstår dig og bøjer os af beundring og sorg.
    Men hvor er det synd for dig og hvor er det uretfærdigt. Der må være enormt brug for dig på den anden side - siden du skal komme der så tidligt i dit liv.
    Winnie ovenfor skriver lidt om det at miste pludseligt og ikke få sagt farvel. Ja, det er slemt og det er godt at du og dine nærmeste kan forberede jer sammen og holde sammen i al det kærlighed, der omgiver jer. Men jeg tror heller ikke det er lettere at være forberedt på at skulle miste nogen. Jeg tror det er værre en det chock man får ved trafikdrab, fordi der heler man sig og det tager lang tid og man lærer at leve med den man har mistet i sit hjerte som en evig kærlighed der varmer og luner sjælen. Man at skulle forberede sig, som du skal og som som din mand. børn, dine forældre og søskende skal. Det må være det værste, fordi sorgen også starter som et chok for alle den dag beskeden om kræft kommer.
    Når jeg tænker på hvor meget det gør ondt på mig og os i Esbjer, så kan jeg forestille mig hvordan det er for min lillesøster, din mor, Lars og alle dine nærmeste. Jeg tænker på dig hver dag og jeg tænker på dine nærmeste.
    Sorg og smerte på grund af at ens kære ikke har det godt som du, er en lang følelsesmæssig kamp for at beholde den man elsker. Sorg og bekym-ring er udtryk for kærlighed og der er meget, meget kærlighed omkring dig Anita.
    Kærlig hilsen
    Moster Bente

    SvarSlet
  3. Kære Anita

    Jeg genkender tydeligt den følelse af frygt der er for døden... bange og skrækslagen.Jeg føler dybt for dig og ber mine små engle og Gud om at de skal hjælpe dig og din familie.

    Brug mig... ring eller skriv hvis du mangler en at dele dine tanker med... også klokken 100 om natten.

    Vær STÆRK Anita og brug alle dem der holder af dig - der er omkring dig.

    BRUG DEM TIL DET DU HAR BRUG FOR...

    De varmeste tanker
    Lene.

    SvarSlet
  4. Kære Anita
    Jeg er kommet forbi din blog ved et tilfælde, men nu bliver jeg hængende. Jeg ved slet ikke, hvad jeg kan skrive til dig, vi kender jo ikke hinanden. Men jeg er dybt berørt af dine skriverier, velformulerede, ærlige, og næsten for grufulde til at være sande.
    Min mor er i det samme som du, og det blegner jo næsten, da hun er en "gammel" kone på 65. Men dog er hun en ung pige indeni, og selvom hun ikke rigtigt vil tale om det (med os børn i hvert fald) er jeg sikker på, at mange tanker og følelser er de samme. Hun føler også, at hun har meget at leve for endnu, selvom ungerne er godt i vej selv...
    Jeg sender dig alle mine bedste og varmeste tanker, og endnu en gang tak fordi du deler alt dette.

    SvarSlet
  5. Kære kusine jeg takker dig inderligt for din åbne ærlighed og for at du skriver din blog, det rører mig dybt så dybt at jeg ikke kan beskrive det.
    Ville så gerne have at du/i ikke havde noget at græde over men, i skal vide at jeg føler med jer hver dag og tænker meget på jer i denne tid.
    Sender jer tusindvis af kram fra både Lulu og jeg og håber på nogle flere gode dage...
    Kærlig hilsen Martin.

    SvarSlet